TTX-GP på Karlskoga Motorstadion!

TTX-GP på Karlskoga Motorstadion!

Under helgens finaler i Scandinavian Open ble det også kjørt en delrunde i TTX-GP som er VM for elektriske roadracingsykler.

Et interessant bekjentskap, og et viktig fremskritt for motorsykkelsporten i fremtiden. Vi håper selvsagt at de vanlige forbrenningsmotorene ikke blir borte i fremtiden, men at de elektriske syklene vil gjøre sitt inntog er helt uten tvil.
Dette MÅ vi for å legitimere motorsporten i fremtiden.

Til informasjon har det de to siste årene blitt kjørt race for elektriske sykler på Isle of Man TT. Det arrangeres tilsvarende kvalifiseringsløp i USA og på andre kontinent, og VM-finalen kjøres på spanske Circuito Albacete i slutten av oktober sammen med EM-finalene.

Selvsagt er det mange utfordringer, og den aller største er selvfølgelig batteriteknologien som må forbedres, samt at det må bli billigere.
Nå er forskjellene så store at de som har penger nok kan kjøpe seg suksess.

Den tyske føreren Matthias Himmelman har en sykkel, Muench TTE2 som ligger milevis foran de øvrige deltakerne. Han har, i følge de opplysninger vi har mottatt, en sykkel det har kostet over 2,5 millioner kroner å bygge, samt at han har et sesongbudsjett på over 9 millioner!

Himmelman vant løpet suverent foran 2 kinesiske førere og med Mikael Nilsson og Peter Lindén på de neste plassene.

Resultat fra søndagens løp i TTX-GP
1. plass – #49 – Matthias Himmelman – Germany – Muench TTE2
2. plass – #59 – Tang Yu – China – Zongschen Bike 2
3. plass – #26 – Ho Chi Fung – China – Zongschen Bike 2
4. plass – #53 – Mikael Nilsson – Karlskoga MF, SE – Mavizen TTX02
5. plass – #93 – Peter Lindén – Carlsborg MK, SE – Berix EVR 204
DNS – #77 – David Hallet – England – Agni Bike 1

Resultater finner du på denne linken
http://www.mylaps.com/results/showevent.jsp?id=708921


Mer informasjon om TTX-GP ved å se på denne linken; http://scandinavianopen.nu/files/TTXGP%20media%20kit%202011a.pdf

eller på denne linken; http://www.egrandprix.com/