Litt informasjon om HILLCLIMB!



Motorsykkel Offroad Hillclimb har sin opprinnelse i USA på 1920 tallet og defineres som den originale ekstremsporten. Det arrangeres hillclimb i mange land. Norge, Sverige, USA, Estland, Tyskland, Nederland, Østerrike, Sveits og Frankrike.
FIM Europe (Den Europeiske Motorsykkel Forbundet) arrangerer en årlig europeisk hillclimb-cup (EHCC) med deltakelse fra samtlige land hvor sporten utøves.
Det er i USA at sporten er størst i dag.

Det kjøres en og en motorsykkel på tid, 2 kvalifiseringsomganger pluss finale.
Om en fører ikke bryter mållinjen vil lengden på forsøket være gjeldende resultat for den aktuelle omgangen (et tidsresultat er dog bedre enn et distanseresultat). Førernes beste resultat fra samtlige runder er gjeldende og rangeringen gjøres på bakgrunn av dette.

Standardsyklene konkurrerer i Verticross, det vil si at det kjøres 2 kvalifiseringsomganger med tidtaking og deretter to og to førere i elimineringsstige som i dragrace.

Det kjøres hillclimb i 3 klasser.

STANDARD:
– VX 85 – inntil 85 ccm, fra 11 år (vanlige motocross- eller endurosykler)
– VX – opp til 250 ccm, fra 14 år (vanlige motocross- eller endurosykler)

En klasse for originale motocross/enduro- motorsykler i henhold til teknisk reglement motocross/enduro.

MODIFIED:
Spesialsykler med 0 til 700 ccm motorstørrelse, det meste fritt, se teknisk reglement. 16 år. Modifiedklassen består med få unntak av modifiserte crossmotorsykler.

UNLIMITED:
Spesialsykler med 701 ccm eller større motorvolum, det meste fritt, se teknisk reglement. 18 år. Unlimitedklassen består hovedsaklig av prototyper, dvs sykler som stort sett er “hjemmelaget” eller sykler som er ombygd til det ugjenkjennelige.

I tillegg kjøres det barneklasse (Barn HC) i egen trase fra 5 år.

Motorsykler i spesialklassene modifiseres ved å forlenge dem slik at akselavstanden øker, dette gjøres for at det skal være lettere for føreren å ta seg opp bratte partier uten å “slå rundt”. For økt friksjon på det løse underlaget benyttes gjerne bolter eller kjeder i bakhjulet. Spesialsyklene trimmes gjerne for å øke ytelse og dermed konkurranseevne. Vanlige måter å øke effekten på er konvensjonell motortrimming, turbo, lystgassanlegg eller annet eksotisk drivstoff som methanol og nitromethanol. Effekten på de sprekeste motorsyklene i unlimitedklassen strekker seg godt over 200 hestekrefter.

Mer informasjon her på denne linken; http://www.freewebs.com/hillclimbnorway/index.htm